måndag 27 september 2010

Två sorters surdeg!


1) Surdeg....som man äter:-) 

Baka surdeg!

Det är väldigt roligt!
Och VÄLDIGT gott!
Jag har perioder då jag bakar och resten av familjen -och jag -äter, jag bakar nytt och vi äter. Nu är det ett tag sen....ska ta tag i det där igen.

http://www.paindemartin.blogspot.com/ har inspirerat mig. Han har klokt nog gjort pedagogiska filmer som visar exakt hur man gör, det var filmerna som fick mej att  våga prova.
Leila Lindholm med sin bok "One more slice" och hennes många härliga TV-program har också gjort det, inspirerat mig alltså.
Ska ta tag i det där så snart jag kan igen.
Det är verkligen dax.

2) Surdeg i form av GUBBSTRUTT....

Honom har jag mött idag, det är en granne - INTE till oss - nej, nej verkligen inte!!!
OBSERVERA DETTA!!

MEN, en granne till en väldigt när och kär till mig!
Han har inte något annat för sig än att stå och glo och vräka ur sig saker till oss så fort vi rör oss på den aktuella tomten och utanför den.
Idag var gränsen nådd,  då han istället för att vara behjälplig då och annars, liksom bara växer upp ur marken och står där och glor. Han börjar sen ifrågasätta vad vi jobbade med -  på EGEN (hyrd) mark - !  
Han stod och svor åt mig så jag berättade för honom att han skulle ta och skaffa sig ett eget liv så kan han då sköta sitt och vi vårt! Han påstod att han -om någon-hade ett liv...(så det var ju bra det då.)
Men tjena!

Ja, adrenalinet gick igång på mig. Tur att han valde att gå så jag slapp säga mer som jag hade på lut.'

Jag förstår heller INTE människor som ställer frågor som de inte har med att göra om andras liv!! 
Jag förstår inte heller människor som ställer frågor om de mest privata saker i folks liv och förväntar sig ett svar.
Vanligt sunt förnuft talar inte till dem.

Mitt dilemma blir så att jag blir ställd och svarar UNDVIKANDE på frågan, ISTÄLLET för att jag frågar tillbaka:   
VARFÖR VILL DU VETA DET?? 
Påminner mig de gånger de händer att " det blir så nästa gång", för det blir det....tro mig!

Idag gick mest min energi åt till detta, inte så bra, jag vet. Släpp taget sa någon till mig för ett par år sen. Det är verkligen skönt!

Surdeg nr 1  har jag nu en stark längtan till att göra verklighet av igen.
Surdeg nr 2 har jag sett för mycket av och vill helst bara glömma!

Bra namn.
Surdeg!!

Nu är det GNATT. Min L går vakt inatt i båthamnen....oojojojj, hur skaaaa det gå?
Alla som äger en båt och förvarar den i båthamnen får vaka natt 1 ggr varje sommarnatt.
Han får sova i morron.




2 kommentarer:

  1. Så tråkigt med såna surdegar!!!
    Men den på bilden ser god ut.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Nej du ska nog inte svara på din egen. Är nog bara några få som gör det. Det är ju svårt att komma ihåg vem man kommenterat hos och sen gå in och kolla svar där. Till skillnad på facebook där du ser allt.Där svarar man ju från sin egen sida.

    Barnen längtar till kalaset. Här är åxå tjockt,ikväll har vi lämnad in kläder till missionskyrkan, tvillingarna hade gympa, och Svante var på tippen med en hel släpvagn. Och nu är en i duschen och snart är det läggning. Då kan man pusta ut med lite mys i soffan. Fattas bara lite gott fika....tomt i frysen.

    Kramis Åsa

    SvaraRadera